A struktúrapanelben található Tananyagbeállítások / content configuration
menüben lehet beállítani a matematikai objektumok megjelenítésére vonatkozó beállításokat is.
A rendszerben lehetőség van matematikai objektumok: mathjax képletek és geogebra objektumok beszerkesztésére és tananyaglejátszóban való megjelenítésére. A matematikai képletek megjelenítéséhez a formula render
, a grafikonokhoz a geogebra render
funkciót kell bekapcsolni. Azoknál a tananyagoknál, ahol nincs szükség ezekre a funkciókra, a jobb teljesítmény érdekében a bekapcsolás nem javasolt.
A formula macro
szövegbeviteli mező segítségével beállíthatók makrók a mathJax-es képletek megfogalmazásakor gyakran használt parancsok egyszerűsítésére, gyorsítására. Max 4096 karakter hosszú makró definíciós objektumot lehet megadni, JSON formátumban. A makrók létrehozását átláthatóbbá teszi, ezért ajánlott az íráshoz, formázáshoz és ellenőrzéshez egy online JSON szerkesztő használata.
makró létrehozása:
{
.Idézőjelek közé írd be a makró nevét, a parancsot, amelyet képletszerkesztéskor használni szeretnél.
"ui"
Egy kettősponttal elválasztva add meg a makró értékét, azt hogy hogyan működjön.
"ui":underline
Tegyél a parancs elé dupla \
jelet.
"ui":\\underline
Tedd az értéket kapcsos zárójelek {}
és idézőjelek ""
közé.
"ui":"{\\underline}"
Paraméteres makró esetén tedd a kifejezést szögletes zárójelbe []
is.
"ui":["{\\underline}"]
A parancsszó után, kapcsosszárójelek között kettőskereszttel #
jelöld meg a paramétert.
"ui":["{\\underline{#1}}"]
Vesszővel elválasztva az idézőjel után add meg a paraméter alapértelmezett értékét.
"ui":["{\\underline{#1}}", ""]
}
.Validate
gombbal. Valid JSON esetén folytathatod a létrehozást, ellenkező esetben ellenőrizd, hogy helyesen írtad-e be a képletet, és nem maradt le egy idézőjel és kettőspont sem.Minify
/ Compact
gombra.formula macro
szövegmezőbe.szerkesztői előnézetben
, hogy működik-e.{"Ra": "{\\Rightarrow}"}
A \Ra
beírására egy \Rightarrow
-nak megfelelő jobbra mutató nyilat jelenít meg.
{"ul":["{\\underline{#1}}",""]}
A \ul{szöveg}
beírására az \underline{szöveg}
-nek megfelelő szöveg
szó jelenik meg aláhúzva.
Az átláthatóbb szerkesztés jegyében elválaszthatod az egységeket enterrel.
{
"Ra": "{\\Rightarrow}",
"ul": [
"{\\underline{#1}}",
""
]
}
Ahhoz, hogy a képletekben egyszerűbb legyen a színkódok használata, tananyagonként a színeknek saját nevet adhatunk meg. Az egyedi neveket a Tananyagbeállítások
/ Content configuration
panelen a képlet színek
szövegbeviteli mezőben JSON formátumban társíthatjuk a színkódokhoz.
A Content Configuration
panelen a színkódok előtti # jel opcionális. Ha egy színkód nem értelmezhető (például nem 6 számjegyből áll), akkor az adott szín feketeként fog megjelenni.
Szerkesztés közben tehát így használhatjuk a színeket a képletekben:
Ha szerkesztés közben egy nem definiált szín nevét szeretnénk beírni, szintén feketeként fog megjelenni.
A JSON beillesztése előtt a validátorban érdemes ellenőrizni, hogy a teljes színdefiníció formátuma megfelelő-e.
A képlet betűtípus
legördülő menüben kiválaszthatjuk a képletben használni kívánt betűtípust. Jelenleg TeX és Stix közül tudunk választani. A MathJax-en belül a Stix betűtípus a legkidolgozottabb, ezzel jól megjelennek az ékezetes karakterek. Ez a betűtípus a 17.20.0 verzióban került bevezetésre, előtte a Tex volt az alapértelmezett betűtípus a szerkesztőben. A használatukban van néhány fontos különbség, amire szerkesztés közben tekintettel kell lennünk, ezeket fogjuk ebben a bekezdésben tárgyalni.
Az optimális megoldás a Stix betűtípus kiválasztása. Ez a betűtípus akkor jelenik meg a legszebben a lejátszóban, ha a képleten belüli szöveget \text{...}
-ben jelenítjük meg.
Fontos: A Stix betűtípus kiválasztása visszafelé nem kompatibilis, ezért már meglévő tananyagban ne állítsuk át!
Szerkesztéskor tehát szem előtt kell tartani, hogy máshogy jelennek meg a képletekben az ékezetes karakterek attól függően, hogy melyik betűtípust választjuk, és hogy \text{...}
-be írjuk-e a szöveget.
Nézzük meg ezeknek a beállításoknak a különböző változatait. Írjunk be a szerkesztőbe egy szöveget is tartalmazó képletet:
Ezután a Content configuration
panelen válasszuk ki a Tex betűtípust, és figyeljük meg, mi történik a lejátszóban:
\\acute
-ra cserélődnek, ami egy ékezet nélküli karakter felette vesszővel. Amikor Tex betűtípusnál nem nem használunk \text{...}
-et, akkor az automatikus ékezetes karaktercsere miatt helyesen jelenik meg a szöveg, de esztétikailag nem harmonikus (az "é" betű után például túl nagy a térköz).\text{...}
-be szerkesztjük a szöveget, akkor az \\acute
szövegként fog megjelenni (lásd a lenti képen). Ezért TeX betűtípusnál ne használjunk \text{...}
-et!Most állítsuk át a betűtípust Stix-re, és figyeljük meg, mi történik a lejátszóban.
\text{...}
-et, akkor helyesen jelennek meg a karakterek, de az ékezetes betűk nem lesznek dőltek.\text{...}
-be írjuk, akkor minden ékezetes karakter megfelelően jelenik meg előnézetben (optimális megoldás).